I made this widget at MyFlashFetish.com.

Slaid Gamelan IPGM KSAH

Sabtu, 17 Oktober 2009

Gamelan jadi industri di Indonesia

GAMELAN merupakan sejenis alat muzik tradisional warisan budaya yang banyak ditemui di seluruh Nusantara. Gamelan berasal daripada perkataan gamel (Jawa Kuno) dan gambel (Kawi Bali) yang bermakna bermain, dipukul atau palu untuk menghasilkan bunyi-bunyian.
Persembahan muzik gamelan pernah terkenal di Malaysia terutama di kalangan golongan istana di Terengganu dan ia menjadi permainan rakyat di Johor.
Oleh kerana muzik gamelan pernah menjadi budaya seni gemilang di rantau ini, perusahaan membuat peralatan muzik itu perlu didedahkan kepada khalayak agar pengenalan terhadap alat muzik tersebut tidak hilang ditelan zaman.
Perusahaan membuat peralatan gamelan jarang ditemui di Malaysia, tetapi ia banyak tersebar di Kepulauan Bali dan Jawa di Indonesia. Di sana, perusahaan tersebut masih di buat secara tradisional.
Perusahaan gamelan di Bali dan Solo (Jogjakarta) di Indonesia merupakan dua lokasi terkenal dalam pembuatan alat-alat gamelan di Nusantara.
Oleh itu, satu penyelidikan untuk mengenali gamelan dan impaknya dari segi sejarah dan antropologi dunia kesenian Melayu perlu dijalankan.
Gamelan di Nusantara turut dikenali dengan berbagai nama seperti caklempong, kulintang dan lain-lain yang boleh didapati di Sumatera, Sulawesi, Mindanao, Brunei, Filipina dan Malaysia.
Pengaruh
“Gamelan Bali dan Jawa mempunyai ciri-ciri tersendiri berdasarkan pengaruh kehadiran pedagang dan mubaligh Timur Tengah di Pulau Jawa dan tumbangnya kerajaan Majapahit pada abad ke-14 Masehi.
Pembuatan gamelan di Bali dilaksanakan oleh pande (pakar pembikin gamelan), antaranya daripada keluarga Gableran.
Pande Gableran merupakan pembuat gamelan yang terkenal. Alat gamelan yang dibuat oleh keluarga itu halus seninya dan mempunyai nada bunyi yang tersendiri.
Gamelan Gableran dikenali oleh pembelinya dari Eropah, Amerika Syarikat dan Jepun.
Antara alat-alat gamelan yang dihasilkan di Bali ialah bonang, gender, saron, reyong, trompong dan kempling. Ia diperbuat daripada campuran 30 peratus tembaga dan 70 peratus timah.
“Tembaga dan timah yang dicairkan itu akan dituangkan ke dalam acuan yang dibuat dengan tanah liat.
Proses membentuk gamelan dibuat ketika cairan tersebut masih panas untuk membentuk satu peralatan muzik gamelan yang diperlukan.
Setiap satu orkestra gamelan mempunyai satu set alat muzik yang unik kerana setiap alatannya tidak boleh dipisahkan daripada kumpulan asalnya. Ini kerana alat-alat itu telah dilaras dan menjadi nadi komponen utama kepada sesebuah kumpulan gamelan.’’
Tradisi gamelan dikenali daripada bunyi dan rupanya. Ini kerana ia suatu persembahan yang bersifat kolektif di mana berbagai-bagai jenis alat muzik digunakan dan kaedah paluan menjadi komposisi orkestranya.
Perkembangan gamelan dipenuhi dengan pelbagai tradisi dan kepercayaan dalam masyarakat yang masih mengamalkan kesenian itu.

1 ulasan:

  1. salam kak..
    dimana boleh saya dapatkan info berkenaan pembuatan gamelan??
    dimana saya boleh mendapatkan satu set gamelan??

    BalasPadam